Kos-Griekenland.reismee.nl

Een pittige fietstocht naar het Asklepion

We plannen een fietstocht naar Platani, de Turkse gemeenschap op Kos. Het dorpje blijkt echter weinig spectaculair te zijn en dus besluiten we door te fietsen naar het Asklepion. Hier hadden we maandag met de auto al eerder geprobeerd een bezoek te brengen maar het bleek op maandag gesloten. Het is echter te hopen dat het nu te fietsen is want ik kon me wel een paar steilere wegdelen herinneren en Kars heeft een kinderfietsje en dan is dat best pittig.

Het blijkt dat de weg naar het Asklepion inderdaad een paar steile stukken kent maar die doen we te voet en het is dan prima te doen. We zijn er al vrij vlot en enigszins vermoeid en bezweet zetten we onze fietsen weg. De toegang is enkel voor volwassen 4 euro, kids zijn gratis. Het is een prachtige site met veel resten van dit oude ziekenhuis.

Hieronder wat historische informatie van Tixik:

Asklepionis een van de oudste monumenten op het Griekse eiland Kos. Gelegen aan de oostkust van het eiland, vlakbij de hoofdstad van Kos.Asklepionis een oude tempel, die deel uitmaakte van een groep van andere tempels die zijn gevestigd in plaatsen waar het borrelen heilige bronnen, die werden toegeschreven aan genezing. Deze tempel is een van de belangrijkste van alle tempels van Asklepionských de God Asklepios

Asklepionis de beroemdste van alle tempels Asklepionských. Het gehele complex is gelegen op vier onderling verbonden niveaus, op steil terrein. Het eerste deel van de ruïnes bestaat uit Romeinse bouwwerken van 1 eeuw na Chr. Het tweede deel was een plaats waar vroeger de medische school van Hippocratus stond. Hier vind je de goed bewaard gebleven tempel beelden en bogen. Hier bevinden zich ook de geneeskrachtige bronnen. In het derde deel van de tempel bevond zich de Asklepi?v van de 4 eeuw voor Christus men ontdekte er ook een semi-cirkelvormig podium en een andere kleine Romeinse tempel gewijd aan Neron. In het vierde deel werd steeds een grote tempel gebouwd in de Dorische stijl omlijst door de patientenverblijven.

Het is een imposante site met wat waterbassins en bronnen.

Op de terugweg gaan we bergafwaarts en dat gaat snel ! Kars juicht meermaals helemaal enthousiast: da's pas leven ! En ik moet hem een beetje intomen dat hij wel af blijft remmen want er zijn veel zijstraatjes met verkeer.

Het gaat snel en in een mum van tijd zijn we terug in Platani waar ik een leuk eettentje had gezien. De Turkse eigenaar haalt ons als vorsten binnen en adviseert ons enthousiast zijn spinazietaart met geitenkaas. Michel en ik proberen 'm maar eens en het is best lekker. De kinderen nemen een milkshake pistache die echt groen is en van melk en noten vers wordt gemaakt. Dat doen ze hier wel veel.. ze maken alles vers. Heerlijk vind ik dat.

We zijn inmiddels fan geworden van de smoothies die ze hier non alcholische cocktails of mixed fruit juices noemen. Zo halen we onze dagelijkse hoeveelheid vitamines wel binnen en genieten van de koele drankjes en het lekkere lokale eten.

Daarna racen we terug naar Kos stad en duiken we het zwembad in. Het is een warme dag vandaag. 's Avonds nemen we tegenwoordig standaard geen nagerecht meer in de restaurants want tegenover Avanti zit een geweldige bakkerij/patisserie die het heerlijkste ijs maakt en voor 1.50 euro krijg je een enorme hoorn met zalig vers ijs. Ik zweer bij de cocos chocolade

Cool