Kos-Griekenland.reismee.nl

Ruïnes en katten in Kos Stad

In Kos stad zijn er vele sites en ruïnes te bezichtigen. Ze kosten nauwelijks geld of zijn vrij te bezoeken. In het oude centrum vind je de site vlakbij de Agora en moskee. Hier liggen brokstukken van oud Kos Stad wat na aardbevingen volledig verwoest is.

Ze zijn hier bezig met het restaureren van de site en het zeker een bezoekje waard. Er zijn mooie resten van het dagelijks leven uit de oudheid bewaard gebleven. Je vindt er resten van pilaren, potten, mozaiek, vloeren, marmer, tempels en huisjes terug.

Tevens vind je op deze site vaak ook het kattenmannetje. Hij verzorgt er vele zwerfkatjes en kittens. Je vraagt je echter wel af of je hiermee het probleem bij de oorzaak aanpakt of juist het dierenleed niet onnodig erger maakt.

De katjes waren vaak ziek. Ze hadden ontstoken oogjes, kale plekken van schurft of mijt, teken en sommige hadden duidelijk niesziekte. Al met al wel een aandoenlijk maar trieste aanblik. Toch was de man er heel erg lief voor en socialiseerde de kittens door ze veel op te pakken, te aaien en ze aan het publiek aan te bieden voor foto's of zodat de kinderen ze konden aanraken. Dit leverde de katjes wel een broodnodig socialisatie proces op waardoor ze tam waren en mensvriendelijk.

We hebben maar wat geld in de collectebus gestopt in de hoop enige bijdrage te leveren aan hun gezondheid. De man voerde ze met blikjes kattenvoer en kwam ook 's avonds vaak nog langs fietsen met eten zagen we later. Hij zat dan onder de brug bij de site en alle katten kwamen dan op hem aanlopen en hij voerde ze dan weer.

Er kwamen dan wel 40 tot 50 katten tevoorschijn. Het verwilde kattenprobleem is overal in Griekenland wel iets wat je terug ziet. Op Kos misten veel katten hun linkeroorpunt. Eerst dachten we nog dat ze gevochten hadden maar later bleek dat bij het castreren./steriliseren hun linkeroorpunt wordt afgeknipt. Op die manier weten de mensen die ze vangen welke ze al wel en welke ze nog niet gehad hebben. Zo proberen ze het kattenprobleem te verminderen.

Hierna zijn we doorgereden met onze zojuist gehuurde fietsen naar het Odeon. Dit is een klein amfitheater net iets buiten het centrum. Het is er prachtig en het is mooi gerestaureerd.

Het heeft een kleine publiekstribune en een stenen podium. Je kan er onder in en helemaal omheen lopen. Onderin is een tentoonstelling en leven er vleermuizen. Er naast ligt nog een archeologische vindplaats waar men aan het werk is. Het is prachtig gemaakt. Ook hier geldt een kleine entree prijs behalve als het siesta is want dan is er niemand en is de tentoonstellingsruimte dus ook niet open.

Kitty van der Sluijs

Ben momenteel op Eiland Kos logeer bij Zorbas hotelbij restaurant zijn 2 katten poes (rood/wit/ bruin gevlekt)en kater( rood/wit )met 4 kittens ongeveer 2 maandjes oud denk ik!
3 cyperse en 1 rode de volwassen kater heeft al neigingen om 1 van de kleintjes te pakken in zijn nek Helaas bezit hij nog zijn enorme ballen krijgen van de touristen van alles te eten dus redelijk tam
hotel heeft wel leuk huisje bij de ingang voor geld in te stoppen maar met mijn verbazing dus nog geen actie op de katten qua sterileseren/ castreren!
Schijnt zelfs nog een klein zwartje te lopen heb deze niet zelf gezien

In Kos stad te triest voor worden ukkies van 3/4 weken oud liggen te bakken op een stoeltje en te schreeuwen voer ligt er zat maar ze zijn er te klein voor iets verder op lag een dode kat van 2 maanden oud denk ik ze worden van eten voorzien maar het is zeker niet diervriendelijk te noemen
Niezen snot etc ze zouden nog beter uit hun lijden geholpen kunnen worden

Beryl brasjen

We zijn bij de bleu lagoon in lambik
Daar zagen we een kat de oren waren helemaal verbrand