Kos-Griekenland.reismee.nl

Dagje Bodrum Turkije

Vandaag gingen we de overtocht maken naar het stadje Bodrum in Turkije. Er worden vele excursies met verschillende boten aangeboden vanuit Kos stad en andere steden op het eiland Kos naar Bodrum. De overtocht vanuit Kos stad duurt ruim een half uur, afhankelijk van hoe snel de boot is. Je hebt dan een dagvisum nodig als je onder Griekse vlag vaart. Ga je met een Turkse boot dan hoeft dat niet. Het dagvisum is een papiertje wat je krijgt bij je ticket en wat je op de boot moet invullen. Je naam, nationaliteit en paspoortnummer.

Dit visum lever je dan in bij aankomst bij de Turkse douane en dan zetten die er een dagstempel op. Bewaar het goed want je moet het aan het eind van de dag weer inleveren ter controle dat je het land ook weer verlaat. Voor een dagje is het dan geldig. Wil je langer blijven dan moet je iets anders regelen met visa maar dat weet ik niet.

Bodrum is een ontzettend druk en toeristisch stadje. Het verkeer is chaotisch en men toetert wat af. Oversteken is risky business en je moet goed uitkijken. Het stikt van de winkeltjes waar je allerhande nepartikelen kan kopen van bekende merken als Armani, Dolce en Gabana, Adidas, Levis, Diesel, Prada, Gucci, Louis Vuitton, Chanel, Dior en noem maar op. Zonnebrillen, tassen, kleding, parfums, schoenen.. je kan het zo gek niet bedenken of ze verkopen het er.. maar allemaal nep natuurlijk.

Bij het busstation wat verderop in het stadje ligt de markt. Het is een overdekt markplein bovenop een parkeergarage. Deze is er op dinsdag. Het kost er niet veel allemaal en je kan er leuke dingen kopen (vooral tassen

Wink

Hou er wel rekening mee dat teveel nep in je bagage problemen op gaat leveren bij de Nederlandse douane. Bij ons is het verboden. Kleine gebruikershoeveelheden daar kijken ze niet naar maar grote hoeveelheden kan je problemen geven.Verder verkopen ze overal kruiden, thee en andere Turkse specialiteiten zoals Turks Fruit. Heerlijk die zoete kleverige blokjes. Je hebt ze met fruitsmaakjes maar ook met noten en honing. Is wel een aanrader.

Je hebt ook hier de Nederlandse invloeden. Oranje cafe en Turken die een mondje Nederlands spreken en je naar hun terras proberen te lokken met termen als: lekker eten, drinken hier, kom maar lekker, lekker...

Tussen de middag Turks gegeten voor de verandering en daarna nog wat door het stadje en de haven geslenterd, Daarna waren we wel moe. Om vier uur moesten we de boot terug hebben dus ruim van te voren maar alvast langs de douane post gegaan. Dat haven gedeelte is nog volop in aanbouw. We hebben wel wat Turkish Delight meegenomen natuurlijk

Cool

Ondanks het mooie weer was het nog best frisjes op het water. Je kan dan wel merken dat het nog mei is en geen juli of augustus. Het was echter weer een prachtige dag weer met zo'n 22 graden maar wel met een stevig koele wind. De overtocht was schitterend en leverde mooie plaatjes op.We verlieten de luxe jachten en schepen in de haven van Bodrum en voeren langs een aantal eilandjes weer terug. Eenmaal terug in Kos zijn we lekker nog even gaan zwemmen in het zwembad en daarna een Grieks restaurantje opgezocht.

Goeiedag!
Heel erg bedankt voor de informatie over Bodrum
Ik ga dit jaar daar ook heen,
ik kan niet wachten!
Zo te horen is het leuk!

Jolande

Ja zeker leuk, veel plezier !

Mireille

Klinkt als een leuke dag. Wij gaan dit jaar naar Kos en zitten te denken aan een dagje Bodrum. Weet jij nog wat het ongeveer kost pp?

Jolande

O daar vraag je wat ?! Dat weet ik echt niet meer. Wij kregen sowieso een familyprice omdat we met twee volwassenen en twee kinderen waren. Daar hebben ze vaker speciale prijzen voor om gezinnen te compenseren. Vier losse kaartjes zijn natuurlijk wat duurder. Ik kan je wel adviseren om goed te kijken bij alle boten welke prijzen ze hanteren. Er zijn vaak veel aanbieders met eigen boten en de prijzen zijn vaak onderhandelbaar en kunnen best verschillen !

Mireille

Super, dank je wel voor het snelle antwoord :D

Jolande

Graag gedaan, ik krijg een emailmelding van elke reactie en ik was online ;)

Ineke

Bodrum is ontzettend leuk ! Ik heb dit jaar mijn e-visum Turkije gekocht bij www.visumdienstturkije.nl . Dat maakt het alleen maar lekker. Vorig jaar had ik nog in een lange wachtrij moeten staan...

meuleman danny

voor 1 dag van kos naar bodrum moe ge daarvoor ne visum hebben? met ne boot

Laura

In 2011 was een visum wel vereist om met de boot naar Kos te gaan.

danny meuleman

kan je op de boot voor 1 dag een dagvisum kopen als je van kos naar bodrum vaart ? en wat kost dat dan per persoon?

Laura

Ik ging van Bodrum naar Kos en toen was het zo dat je voordat je de boot op ging er een mogelijkheid was om een visum aan te vragen bij een van de balies. Helaas weet ik niet meer hoeveel dat per persoon was.