Kos-Griekenland.reismee.nl

Het bergdorpje Zia

We rijden door naar onze volgende bestemming en dat is het overbekende bergdorpje Zia. Het ligt best wel hoog in de bergen en de weg er naar toe vanuit Kos is niet altijd even breed maar wel goed te rijden. De uitzichten zijn prachtig en onderweg stoppen we een aantal keren.

We gaan nu de bergen in, het enige echte gebergte wat er op Kos is, het Mount Dikeos genaamd. We passeren het piepkleine gehuchtje Evangelista en stoppen bij Zia, wat ooit een autenthiek Grieks dorpje was maar nu meer een doorgaande weg vol souvenirsshops is geworden waar voortdurend busladingen toeristen af en aan worden gevoerd.

Even wat bergopwaarts proef je nog iets van het dorpskarakter maar veel is er niet meer van over. Het uitzicht vanaf dit dorp is wel adembenemend en hogerop in het dorp heerst er, in tegenstelling tot de doorgaande route, een serene stilte in de nauwe straatjes en bij de huisjes.

We slenteren wat door het dorp en zien dat de bewoners druk bezig zijn om alles op te knappen, te kalken, te snoeien en ze lopen rond met parasols en andere attributen om zich klaar te maken voor het echte toeristenseizoen. Ik wed dat het hier in het hoogseizoen echt afgeladen vol is.

We verlaten Zia weer via de doorgaande weg en gaan met wat haarspeldbochten al snel naar beneden om bij de hoofdweg van Kos eiland uit te komen. Dan rijden we richting Pyli.