Kos-Griekenland.reismee.nl

De thermen

We beginnen onze autorit vandaag eens richting de andere kant van Kos en we slaan rechtsaf richting Psalidi. Dit is een dorpje wat grenst aan Kos stad maar verder weinig te bieden heeft dan all inclusive hotels en stranden. Er is verder niet veel te beleven dan een prachtige kust en wat winkeltjes en restaurantjes aan een doorgaande weg.

We rijden eerst op een stuk vlakke weg en dan gaat de weg in een keer best wel wat steil omhoog. We kijken links uit over de zee en haar eilanden en het is prachtig rijden richting de thermen van Kos. De weg loopt daar dood uiteindelijk maar er is een ruime parkeerplaats bovenaan en het is beter om daar te parkeren want de rest is naar beneden op een kiezelpad met weinig ruimte om te parkeren of te keren. Dat is niet aan te raden.

Na een 10 minuutjes bergafwaarts lopen kom je op een kiezelstrand uit met een strandtentje en hele hoge rotsen waar je langs gaat. Dit ziet er indrukwekkend uit en eentje heeft een enorme scheur alsof ie er elk moment vanaf kan vallen. Nu even niet graag.. denk ik..en ook geen aardbeving please.

Dan na een kort stukje kiezelstrand komen we bij de thermen uit. Een rond kiezelbad afgezet met grote keien en tot mijn verbazing is het water in het badje bloedjeheet. Het is bijna niet te verdragen aan je voeten zo warm. De zee stroomt wat in en uit aan de randen tussen de rotsen door en geeft het water daar een aangenamere temperatuur.

Je kan zelfs met je ene been in de zee staan van ongeveer 18 graden en met je andere been in het hete bronwater van ongeveer 35 graden ofzo.. wat een verschil. Het bronwater ruikt /stinkt naar zwavel en je ziet ook voortdurend belletjes borrelen en een soort witte substanties vermengt zich soms in het water. Het is helend voor mensen met reumatische aandoeningen of artritis en zo. Dus er liggen veel mensen (bejaarden in het voorseizoen) in.