Kos-Griekenland.reismee.nl

De kustroute van Tigaki, Marmari en Mastichari

We pakken vandaag de bovenste kustroute vanuit Kos Stad en rijden via Lambi noordwaarts. We pakken de drie grote kustdorpjes en beginnen bij Tigaki. Dit is een leuk dorpje met veel restaurantjes, souvenirshops en boekingskantoortjes. Je kan er heerlijk langs het strand lopen en het zijn wel de mooiere stranden van het eiland. Het schijnt hier zomers minder druk te zijn dan in Kos Stad. Je kan er goed zwemmen en een ligbedje huren.

Tigaki heeft een zoutmeer dat zomers op droogt. Het is echter nog lente en dan moeten er nog schildpadden en flamingo's zijn. We vinden een beetje moeilijk een weggetje naar het zoutmeer toe als we voorbij Tigaki het echte platteland oprijden. Daarna een kiezelweggetje op vlak terrein en we zitten aan het zoutmeer. We hebben geluk.. er zijn nog volop (witte) flamingo's. Ze zijn hier wit omdat er geen garnaaltjes en kreeftjes te eten zijn die hun veren roze kleuren.

Schildpadden heb ik niet kunnen ontdekken. Het is er wel vol leven met vogels en kikkers. Prachtig stuk natuurgebied.

Hierna rijden we door naar Marmari en Mastichari. In het laatste dorp heb je werkelijk prachtige zandstranden met veel eettentjes die grenzen aan het strand. Het ligt wat in een bocht waar wel wat meer wind stond die dag. Het is er gezellig druk en we nemen een heerlijke, van vers fruit gemaakte, cocktail die ze hier zo lekker kunnen maken.