Kos-Griekenland.reismee.nl

Dwars door Kos

Vandaag hebben we onze auto gekregen en we gaan er mee op pad. Laten we het eiland maar eens gaan verkennen. Het is ruim 50 km lang ongeveer en op het smalste punt 15 km breed en kan je aan weerskanten de zee zien dat is net voorbij Mastachari. Er is 1 hoofdweg die druk is en die over de volle lengte van het eiland loopt van Kos Stad naar Kefalos aan het andere eind. In het midden ligt Antimachia waar het vliegveld is.

We rijden naar Kefalos en rijden dan door een prachtig glooiend landschap met links van ons eerst het gebergte. Later wordt de weg heuvelachtiger naarmate we bij Kefalos in de buurt komen. Kefalos ligt hoog op een berg en als je er een paar scherpe haarspeldbochten omhoog gaat dan heb je een schitterend uitzicht over de baai met het Kamari strand.

Dan rijden we terug naar beneden en gaan we voor het eerst zwemmen in de zee die nog best fris is rond deze tijd maar dat kan de kinderen niet deren. Het prachtige paradijselijke strand van Kamari hebben we nagenoeg voor ons alleen.

Daarna doen we wat boodschapjes en rijden terug via de kustweg naar Kardarmena. Dat is de tweede grote badplaats van Kos maar helaas in verval. Er is steeds meer leegstand daaromdat de all inclusive hotels, de plaatselijke restaurantjes en taveernes de nek omdraaien. Detoeristen eten en drinken nauwelijks meer buiten de deur en de grote hotelketens makenlangzaam het eiland kapot met deze formule. De Grieken gaan failliet.. dat weten we allemaalen de all inclusieve hotelformules verergeren de situatie. De middenstanders in Griekenland kunnen hun hoofd bijna niet meer boven water houden.

Naast veeteelt en wat landbouw moeten ze het toch echt hebben van het toerisme maar dat gaat niet zo best zo meer.