Kos-Griekenland.reismee.nl

Even fietsen door Kos stad

Vandaag onze fietsen opgehaald en we besluiten Kos stad te verkennen met de fiets. We fietsen voorbij het Dolfijnenplein en verkennen de Bar Street van Kos. Het is er stil en uitgestorven. Papa's Beach ligt hier ook evenals andere eettentjes zoals een Mexicaan, een Chinees en visrestaurantjes. We fietsen door richting Tigaki maar al gauw wordt het steeds bewolkter en winderiger.

We besluiten daarom maar om te keren omdat het niet prettig fietsen is. Het is frisjes en de wind is pittg te noemen vooral als je deze tegen hebt. We kijken nog wat in de geschutsbunkers op de strandjes hier en daar en rijden dan terug naar Kos stad.

Aan het strand picknicken we wat met gekochte sandwiches en een anderhalve liter ijsthee. De kinderen gaan pootjebaden aan zee maar zelfs daar is het te koud voor. We rijden daarna terug naar het hotel wanneer het wat begint te miezeren.

Als we net terug zijn barst er een uur later een enorme bui los. Het water stortregent naar beneden en ipv van de voorspelde 1 mm valt er wel meer als 10 mm en er is een hevig onweer. Gebiologeerd kijken we naar de flitsen en luisteren we naar de donderslagen.

Als we even later buiten staan zijn de straten in rivieren verandert en zie je er heuse stroomversnellingen in. Toeriesten lopen met slippers of dure leren schoenen door het water te waden en auto's maken enorme boeggolven en staan tot diep over hun velgen in het water. In een keer wordt het me duidelijk waarom de stoepranden hier zo hoog zijn. Het water stroomt er vaak net niet overheen om de huizen binnen te lopen en kelders en schuren blank te zetten.

Een Nederlandse restauranteigenaresse vertelt ons 's avonds nog nooit zo'n bui in dit seizoen te hebben meegemaakt in al die 25 jaar niet dat ze hier zit... hmmm hebben wij weer

Undecided