Kos-Griekenland.reismee.nl

Het is, het is ... het is... een aardbeving !!

Het meest bijzondere 'evenement' van onze vakantie was toch wel hetgeen er op zondag 8 mei gebeurde. Het was nog wel moederdag...

Ik werd zojuist gewekt voor het traditionele ontbijt-op-bed moment. Ik was verrast met een boterham met pastachoca en een glas multivitamine sap en stond mij inmiddels aan te kleden toen het event gebeurde.

Manlief en kinderen waren in het kleine keukentje van het appartement bezig om het grote ontbijt te maken waarbij de eitjes lekker in de pan lagen te bakken. Ik zelf stond nog half aangekleed (of zeg maar half uitgekleed) in de slaapkamer en was net klaar met tandenpoetsen en zo, toen het opeens begon te trillen op de grond. Dus ik zeg: tjongejonge er komt wel een zware vrachtwagen voorbij, voel je dat.. de grond trilt er helemaal van. Op zich was dat niet zo vreemd bedacht want er liep een doorgaande weg langs het hotel waar ook wel soms een vrachtwagen langs kwam.

Het trillen hield echter aan en ik zeg nog heel onbewust: tjee nou das wel een hele lange vrachtwagen zeg. Het trillen werd echter steeds sterker en de balkondeuren die half open stonden begonnen tegen elkaar te tikken, de ramen trilden en ik hoorde dingen een klap of boem geven.

Verwonderd loop ik naar het keukentje en zeg: joh das geen vrachtwagen, het is volgens mij een groot vliegtuig wat over komt ofzo ?! Kennelijk kwam er een grote jumbo over wat ik wel vreemd vond omdat de aanvliegroute normaliter niet over Kos stad gaat maar juist via de andere kant van het eiland. Wellicht is de wind gedraaid ? Maar als ik naar buiten kijk kan ik geen vliegtuig vinden.. ook geen straaljager die evt. door de geluidsbarriere gaat dan ? Mijn hersenen pijnigen zichzelf om een verklaring te vinden voor het vreemde trillen.

Het trillen en tikken houdt echter gestaag aan en plotsklaps schudt het hele gebouw op zijn grondvesten. We zitten op de tweede verdieping en kunnen het schudden dan ook goed voelen en het lijkt alsof het gebouw even van links naar rechts schudt en andersom. Verbaast kijken we elkaar aan en ik roep verschrikt : joh das geen vliegtuig.. das een aardbeving. Man en kinderen kijken me ongelovig aan. 'ja echt, dit is aardbeving dat kan niet anders !' en ik loop naar het raam en zie personeelsleden druk pratend buiten staan en ze kijken geschrokken.

'Vlug, vlug.. laat alles maar liggen we gaan nu naar buiten .. NU !' Mijn gezinsleden horen het onheilspellende in mijn stem en geven geen kik. Laat alles maar liggen, zet het fornuis uit en naar links het trappenhuis in.. NU ! Ik gris mijn tas met onze paspoorten nog gauw mee en loop voor op rap over de gang het trappenhuis in waar alle werksters ook geschrokken druk met elkaar staan te praten.

Ze zeggen dat ik rustig moet lopen en ik informeer gelijk in het Engels: it was a earthquake ?! Ze knikken dus ik brom in mezelf: niks rustig.. naar buiten en snel... en ik loop snel de trap af met man en kinderen in mijn kielzog. We lopen gauw het gebouw uit en staan op straat. Er staat een Griekse man druk gebarend met een GSM te bellen. Ik versta er niets van. Andere hotelgasten staan eveneens op straat en we vragen ons af: wat nu ?

Het schudden is inmiddels opgehouden en mensen zijn angstig en onrustig. De Grieken zijn druk aan het bellen maar niemand informeert ons. Een man van de plaatselijke supermarkt ziet onze hulpeloosheid en onzekerheid en stelt ons gerust. It's every year, we have this. It comes once a year. I think its a 5.2.(http://www.nu.nl/buitenland/2509888/griekse-eiland-kos-getroffen-aardbeving.html) Laterbleek hij er niet ver naast te zitten. Ik vraag hem wat te doen ? Buiten blijven, naar binnen gaan ? Hij adviseert ons om buiten te blijven het komend half uur, er kunnen naschokken komen.

Ik vraag me af wat verstandig is. Hier staan we in een smal straatje met hoge gebouwen. Ik wil naar een meer open stuk als ik dan toch buiten moet blijven. Ik loop naar binnen naar de receptie maar de receptioniste zit druk te telefoneren. Ik besluit met het gezin te verhuizen naar de achterkant van het hotel bij het zwembad. Daar heb je een groter open stuk en daar staan ook ligbedjes en stoelen. En daar gaan we zitten. We wachten... en ik zit me af te vragen of er nu een tsunami kan komen ? We zitten immers op een eiland omringt door zee.. overal water en geen duinen of dijken ofzo. Waar was de beving ? Was het een zeebeving of was het misschien in Turkije ? Wat moeten we doen ? Naar boven in het gebouw gaan of juist buiten en beneden blijven ? Ik kijk naar de zee.. maar die ziet er best normaal uit.

Sealed

Ik besluit bij het zwembad te blijven en SMS naar Nederland naar mijn schoonzus, vriendin en baas.. we hebben zojuist een aardbeving meegemaakt. Al gauw reageert mijn baas met de mededeling: ik zie het op internet, het is een 5.1. Blij dat er iemand wakker is in Nederland (we leven in Kos een uur vooruit en het was 10 uur zondagochtend). Ik SMS enthousiast terug: kan je me vertellen waar het epicentrum was ? Ik wil/moet weten of er nog meer gevaar te duchten is. Hij SMSt weer even snel terug: 16 km van Kos vandaan, geen alarmfase.. er zijn nog wat naschokken nu. Die voelde ik echter niet. Ik word rustiger door de informatie dat er geen alarmfase is. Het lijkt allemaal wel mee te vallen en ik zie ook geen schade, ik hoor geen sirenes van ambulances of politie en de Grieken om ons heen lijken ook hun normale gang weer te gaan.

Na een half uur besluiten we terug het hotel in te gaan. We beginnen opnieuw met eieren bakken en ik sta weer in de badkamer. Even voel ik een trilling en het lijkt alsof ik duizelig ben. Het zal wel een naschokje zijn. De kinderen merken niets. We zijn allemaal wel de rest van de dag wel wat trillerig en opgewonden. Het was best even schrikken en zoiets blijft je wel bij.

In een restaurantje horen we later dat de aardbeving op het vlakbij gelegen eiland Nyssiros was. Dat is een vulkaaneiland wat nog op mijn to-visit lijstje stond. In gedachte schrap ik Nyssiros. Ik wilde er dolgraag heen om in de vulkaankegel te lopen waarop je een ei kan bakken maar met een onrustige tectonische plaat, neem ik liever geen risico's.

's Avonds durven de kinderen niet goed te gaan slapen. Ik stel ze gerust: het gebeurt maar 1x per jaar in Kos.. en die hebben we nu gehad. Ik ben er zelf niet zo gerust op..maar bedenk me dat we er maar weinig aan kunnen doen en in een stevig hotel zitten.

Kreta was kennelijk in april getroffen met een 6.1 en er was daar wel schade en er waren toen gewonden.Later in de mei week volgen meer aardbevingen horen we in het nieuws: in Rome en Zuid Spanje waar vijf doden vallen door neervallend puin. De platen in het Middellands zeegebied roeren zich..en terwijl ik deze log schrijf zie ik dat in Turkije vannacht een aardbeving was van 5.9 waarbij tientallen mensen gewond zijn geraakt en een drietal doden.

Het schijnt wel zo te zijn dat het Grieks/Turkse gebied per jaar vele bevingen kent die doorgaans weinig schade kennen. Maar soms gaat het wel eens mis.. en deze periode is dus wel heftig kennelijk.

Een interessante site voor actuele aardbevingen in Europa is: http://www.emsc-csem.org/index.php#2

Reacties

Reacties

Joycey

Spannend... Goed beschreven, en ben blij dat dat 'alles' was, en dat er geen schade is. Was wel blij dat ik je savonds nog even op de msn sprak. In je smsje klonk je niet echt paniekerig. Hoop dat je wel aangekleed was, toen je de straat op ging ;-)

p.s. als je voortaan nog eens zoiets hebt, bellen mag ook he? Dan ben ik vanzelf wakker. Ik heb de laptop naast me in bed, en geef je binnen no time de info die je nodig hebt. Maakt niet uit of ik wakker ben of niet. Maakt ook niet uit of het ernstig is, of niet. Heb liever dat je tien keer teveel belt, dan 1x te weinig.

Jolande

Nou ik was eigenlijk nog niet helemaal aangekleed maar heb maar gauw een zomerjurk en slippers aangeschoten voordat ik het appartement verliet ;)

En nee ik klink zelden of nooit paniekerig. Dat wil niet zeggen dat ik me geen zorgen maak. In het wilde weg rond gaan bellen is not my style ;) Ik SMS dan liever en kijk even wie er reageert en mij verder kan helpen dan. Zeker ook omdat eventjes bellen stikduur is.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!